borduren


Een Randje per Week

Een heel leuk project die door facebook tot ver over de grens bekendheid heeft gekregen. Ik zag het berichtje ook en heb mij direct aangemeld. Hoe het in zijn werk gaat?
Eigenlijk heel simpel, op een linnen borduurband van 20 cm x 2.00 meter cm worden randjes geborduurd. Aan het eind van het jaar zijn het er 106. Zo,n rol is min of meer een naslagwerk voor je andere borduurwerkjes. Het linnen borduurband is HIER te verkrijgen.

Iedere week kun je op deze blog randjeperweek het nieuwe patroontje uitprinten en borduren.
Simone en Annelies hebben ook deze speciale facebook pagina aangemaakt www.facebook.com/groups/randjeperweek waar je je vorderingen en foto's op kunt plaatsen. Om dit te kunnen doen moet je wel lid zijn van facebook. Zo kun je ook de vorderingen van de andere deelnemers volgen.

De meeste dames borduren de randjes op een rol, ik dus weer niet. Ik vind het leuker om er naar te kijken, dan dat de rol in de kast gaat verdwijnen. Een combinatie van merklap en quilt lijkt mij wel wat. Een wallhanging gaat het worden. Niet al te groot. Dit zijn de stofjes en DMC garen wat ik er voor ga gebruiken.



De randjes borduur ik op 7 draads per cm Aida stof. Met 2 draadjes bodruurgaren over 1 draad stof.  





Het is een combinatie geworden van borduurwerkjes verwerkt in een quilt.


                     ____________________________________________________________

Borduren met een " oude look". Tijdens een quilttentoonstelling op kasteel Cannenburgh kwam ik bij een kraampje terecht waar leuke borduur patroontjes en allerlei hebbedingetjes werden verkocht. Allemaal in een stijl die doet denken aan lang vervlogen tijden. Was meteen verkocht. Kon de verleiding niet weerstaan en heb een paar borduurpakketjes gekocht bij Simone van Soed Idee.
Ze heeft een eigen webwinkeltje http://www.soedidee.nl




      ________________________________________________________________________

En dan heb je ook nog een andere vorm van borduren. Het zogeheten stitchery. Het is een vorm van contour borduren. De buitenste randen worden met een stiksteekje of steelsteekje geborduurd. Het kan in één kleur worden geborduurd, maar het kan ook in allelei kleurtjes. Bronwyn Hayes http://www.red-brolly.com/ is ver uit mijn favoriete ontwerpster. Wordt helemaal vrolijk van haar quilts. En zoals het voorbeeld al aangeeft kun je het nog verder uitbreiden met hier en daar een kleine applicatie of je het inkleuren met textielstiften. Dat is het leuke van deze vorm van borduren.


En uiteraard is er nog het traditionele borduren. En toch, ook daar is er een nieuwe trend. Minimalistisch borduren. Met weinig borduursteekjes toch veel laten zien. Een bekend ontwerpster van deze techniek is Marie-Thérèse Saint-Aubin


Patronen





links








Week 15 t/m 24

Geen opmerkingen: